top of page

Reflectie per competentie

Artistiek competent.

Afgelopen periode heb ik veel nieuw werk gemaakt. Ik wilde naast mijn portretten die ik al had ook niet nieuwe dingen maken. Ik wilde ook verder vanuit de tweede periode waar ik begon met pyrografie.

Ik koos daarvoor een thema die mij zelf aanspreekt. Natuur/ wildlife.

Ik heb foto’s opgezocht en ben die na gaan tekenen om ze vervolgens op hout te kunnen branden.

Het ging allemaal heel goed, het lukt eigenlijk wel gelijk goed op een paar puntjes na die meer met mijn perfectionisme te maken hebben.

Mijn doel was naast dingen maken om te kunnen verkopen, ook om de techniek onder de knie te krijgen en om de huid, haar en uitdrukking goed over te brengen.

Dit is gelukt. Ik heb er goede reactie op gekregen vanuit mijn omgeving.

Ik heb naar verschillende bronnen gezocht, iets wat ik nog wel lastig vind. Ik kom bij bronnen uit die niet bekend genoeg zijn. Maar die mij wel inspireren en daar gaat het voor mij ook wel om. Want waarom zou een niet erkende kunstenaar niet een goede bron kunnen zijn?

Toch heb ik nog gezocht naar bekendere bronnen, maar wel bronnen die ik kan vergelijken met eigen werk. Hierover schrijven is iets wat ik ook nog lastig vind. Hier ga ik de komende tijd vol op mee bezig. En zal dan ook het boek hardop kijken raadplegen voor de kunst beschouwing.

Ik ben competent omdat ik kwalitatief en kwantitatief werk heb gemaakt.

Ik heb brononderzoek gedaan, deze na de feedback aangevuld. In periode 2 was mijn leerpunt om brononderzoek te doen. Dit had ik toen nog niet echt goed gedaan.

Deze periode ben ik al gelijk naar bronnen gaan kijken.

De eerste twee bronnen die ik had en die mij ook echt inspireerde te doen wat ik heb gedaan waren geen erkende kunstenaars.

Simon kwam met de kunstenaar Erik Andriesse, die ik toen ook heb opgezocht en waarbij ik ook inderdaad raakvlakken had, zijn visie en zijn werk. Hier heb ik zo goed mogelijk wat over geschreven. Na de feedback ben ik nog opzoek gegaan naar een aantal kunstenaars en heb ook hier over geschreven met daarbij de link naar eigen werk.

Het zou nog wat uitgebreider kunnen maar ik heb nog moeite met tekst. Dit is dan ook een leerdoel voor komend schooljaar.

Omgevingsgericht competent.

Ik ben naar verschillende galerieën geweest. Ik kwam erachter dat ik dit wel erg leuk vond. Persoonlijk, knus en klein. Heel anders dan een museum bezoeken. Eigenlijk was de eerste aanleiding om galerieën te bezoeken een financiële kwestie. Hier worden geen entree kosten gevraagd en zo kan iedereen toch genieten van de kunt. Ik ben dan deze periode ook niet naar een museum geweest. Daarnaast ben ik naar kunst aan de haven geweest een kunst evenement in Leeuwarden waarbij in verschillende panden en schepen exposities te zien waren.

Dit soort dingen deed ik voor deze periode eigenlijk niet. Ik ben wel naar kunst markten en musea geweest maar dit soort exposities eigenlijk niet.

Ik ben van plan dit veel vaker te gaan doen. Maar naast alleen bezoeken wil ik dan ook erover gaan schrijven. Wat zag ik? Wat vond ik er van? Maar ook kunst die ik zie analyseren. Hier kan ik namelijk nog wel wat mee oefenen.

Ik ben competent omdat ik deze periode veel naar buiten ben gegaan, het werkveld in.

Ik ben veel meer gaan kijken naar kunst en heb proberen mijn mening hierover te vormen. Ik kan op dit gebied nog veel leren als het gaat om kunstbeschouwing dat is dan ook mijn leerdoel voor komend schooljaar.

Interpersoonlijk competent.

Ik heb deze periode contact gehad met verschillende galeriehouders.

Ik heb een kort interview gehad bij Artemesia in kunstzaken. Ik heb tijdens mijn bezoek wat vragen gesteld. De volgende keer moet ik mij wat meer verdiepen in vragen. Dit had beter gekund.

Ik heb contact gehad met Jacco Boomsma, lokale beeldend kunstenaar die allerlei projecten doet.

Hij heeft een kunstwinkel in Leeuwarden, hij geeft workshops in zijn atelier, hij heeft Droomcollectief waarbij hij mensen helpt die dat nodig hebben. Dit doet hij doormiddel van eigen kunst verkopen waarbij het geld naar de hulpprojecten gaat en daarnaast bemiddeld hij en zoekt hij mensen bij elkaar die ook willen helpen. Hij organiseert daarvoor ook bijeenkomsten e.d. zoals op dit moment een kunstveiling om geld in te zamelen voor Norma die hij dierenopvang en alles kwijt is door brand.

Daarnaast gaat hij nu bezig met een kunstuitleen. Ik weet hier nog niet zo veel over maar daar over blijf ik contact houden

Ik heb gesproken met de Leeuwarder bibliotheek voor expositie mogelijkheden in de bibliotheek. Helaas is dit niet meer mogelijk.

En ik heb gesproken met mensen van het HCL.

Ik ben competent omdat ik contacten heb gelegd in het werkveld. Ik heb met verschillende mensen contact gehad over mogelijkheden van exposeren. Hier zal ik de komende tijd mee verder gaan omdat ik in de toekomst wel vaker wil exposeren.

Kritisch Reflectief competent.

Ik heb verschillende reflecties geschreven zoals nu deze. Bij alle indicatoren heb ik ook gereflecteerd en tijdens mijn proces heb ik in mijn werkboek ook geschreven hoe het is verlopen. Ik heb feedback verwerkt en hier reactie op gegeven.

Reflecteren is nog iets wat ik wat meer automatisch moet gaan doen. Ik doe het wel automatisch maar ik noteer het dan niet altijd. Vorige periode waarbij ik meer proefjes maakte ging dat iets beter. Nu ben ik vooral gewoon druk aan de slag gegaan en dingen gaan maken en de expositie voorbereiden waardoor ik al snel vergat dingen te noteren. Bij stage heb ik wel elke dag genoteerd wat ik heb gedaan en wat ik heb gezien etc.

Misschien is het een idee om naast een werkboek ook een notitie boekje bij me te houden om dingen in te schrijven. Iets wat ik makkelijker mee kan nemen overal heen. Deze dingen zou ik later weer in mijn werkboek kunnen zetten.

Ik ben competent omdat ik deze periode op alle gebieden heb gereflecteerd, ik heb feedback verwerkt en hier reactie op gegeven. Reflecteren gaat steeds makkelijker hoewel ik het nog wel wat vaker zou kunnen doen en zou kunnen opschrijven.

Afgelopen periode is goed gegaan. Ik vond het een leuke opdracht, Ondanks de tegenslagen wil ik hierdoor zeker vaker exposeren of op kunstmarkten staan. Ik heb veel geleerd en er zijn ook weer een aantal leerdoelen uitgekomen waar ik aan wil gaan werken.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page