top of page

Artistiek competent

1. Artistiek competent

De kunstvakdocent kan als kunstenaar met een eigen visie artistiek werk creëren en het artistieke proces, inclusief een breed scala aan ambachtelijke kennis en instrumentele vaardigheden, toepassen in onderwijs, waardoor lerenden de betekenis van kunst ervaren, geïnspireerd raken en een eigen artistiek proces doorlopen.

Indicatoren:

De student..

Toont affiniteit met beelden (breed) aan.

Illustreert met eigen ideeën en beeldend werk een persoonlijk standpunt of visie.

2.2. Oriënteert (beschrijft en analyseert) zich op de betekenis van beelden en hoe deze betekenissen tot stand komen. (Oriënteert zich bij het documenteren en bestuderen van werk van leerlingen, met name op de beeldende effecten en betekenissen van hun werk).

Ik ben naar verschillende bronnen gaan kijken. Ik probeer te kijken naar de betekenis van het werk en hoe deze tot stand komen maar vind dit nog best lastig.

Dit is een leerdoel voor de komende tijd. Ik wil meer naar kunst gaan kijken en analyseren en beschrijven wat ik zie, wat ik denk dat de betekenis is etc.

2.3. Toont een open houding, verkent de directe omgeving als inspiratiebron voor beeldend werk.

Ik ben naar verschillende galerieen geweest daarnaast ben ik naar kunst aan de haven geweest en heb hier verslag van gedaan.

Ik vond het leuk om naar de verschillende galerieen te gaan en de exposities te bekijken. Bij één expositie werd ook wat verteld waardoor je foto's nog interessanter werden.

Kunst aan de haven was een leuke route vol kunst. Ik heb hier mooie inspirerende dingen gezien

Zie verslag kunst aan de haven en cultuurnetwerk

Ik heb door de opdrachten steeds meer interesse gekregen naar exposities en gelerieen. Ik ben van plan regelmatig deze te bezoeken.

Wat ik dan wel anders wil gaan doen is de kunst die tentoongesteld word analyseren.

6.1. Maakt beeldende concepten (ideeën) zichtbaar en tastbaar en verwerkt daarbij beeldende problemen.

Eerst heb ik werk gemaakt waarbij ik dierenfoto’s gebruikte om te branden. Daarna wilde ik echt zelf beeld ontwikkelen waarbij ik ook meerdere materialen gebruik. De laatste twee werken die ik maakte na de expositie zijn geïnspireerd door Fay Helfer. Ik wilde natuur combineren met vrouwelijke schoonheid. Ik heb gekeken naar plantjes in de tuin en sprookjes achtige natuur via internet. Ik heb gebruik gemaakt van de houtbrander maar ook van pastel krijt en natuurlijke pigmenten. Ik heb een beetje onderzoek gedaan naar natuurlijke pigmenten en hier wil ik nog mee verder. Ik heb gebruik gemaakt van koffie om de achtergrond donkerder te maken. De kruid kurkumma gemixt me wat water gaf een mooie gele kleur. Rode bier geeft een mooie rode kleur.

Met dit soort pigmenten wil ik nog verder werken.

8. Hanteert diverse bronnen en deelt informatie.

Ik heb voor mijn werk bron onderzoek gedaan. Ik heb wel echt gezoch naar andere kunstenaars die ook aan pyrografie doen. Hier heb ik mij door laten inspireren. Dit zijn alleen geen erkende kunstenaars. De volgende keer ga ik kijken welke bekende kunstenaars mij inspireren en hoe hun werk in verband staat met mijn eigen werk.

Nude misterious nature.jpg

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page